Robokalypsa - H. Daniel Wilson (kniha - recenze)

5. března 2015 v 19:09 | Schmetti |  Knižní recenze & tipy

Robotická apokalypsa. Jestli máte rádi sci-fi spojené s hlodáním mysli ve smyslu "to by se mohlo stát", přečtěte si tuto knihu.

Robokalypsa od H. Daniela Wilsona vypráví příběh, který se odehrává v přetechnizované budoucnosti, avšak ne tak vzdálené, jak se zdá. Lidstvo si usnadňuje veškeré práce pomocí robotů, vyhledává společnost u androidů a nestačí mu to, co má. Vyrobí super software jménem Archos, který je chytřejší než člověk, je schopen sám přemýšlet a rozhodl se vyčistit planetu od zlé lidské rasy, jenž ničí přírodu. Naboural se do softwaru všech robotů na světě a zastínil jim "mysl".

Kniha je psána vypravěčským způsobem. Hlavní hrdina na konci Nové války - lidí s roboty - najde černou skříňku všech událostí z války a přepisuje vše, co ukazuje: záznamy z kamer, telefonní hovory, různé signály. Černá skříňka střídavě promítá cesty válkou několika hrdinů, to znamená, že chvilku čtete třeba o japonském staříkovi, který žil s družkou androidkou a o pár stránek dál už čtete o dětech, kterým ožily hračky a dětem začaly vyhrožovat.

Každý příběh, který vás provází knihou, má svou vlastní zkušenost s roboty, které ožily a začaly jednat podle svého mínění. Zabíjely lidi. Lidstvo se ale nenechalo zastrašit, bojovalo proti zblázněným strojům všemožně i nemožně. Lidé se chtěli dostat za každou cenu k Archosovi a zničit ho. Jestli se jim to podařilo, to si musíte zjistit sami přečtením knihy.

Já osobně se na Robokalypsu těšila, zaujala mě obálka, na které je detail obličeje robota, ale hlavně popis knihy. Bohužel musím říct, že mě zklamala. Ne příběhem samotným, byl celkem dost svižný, skoro u žádné části jsem se nenudila. Vadilo mi již zmíněné přeskakování vyprávění příběhů. Bylo jich moc. Kdyby autor zúžil počet postav a rozepsal se u každé víc, kniha by se četla lépe. Takto jsem se nedokázala pořádně s žádnou sžít. Jak se říká, méně je někdy více.

Ovšem tato věc, která vadí mně, nemusí vadit vám. Robokalypsa za přečtení stojí, pokud se zajímavé o tuto tematiku.

Na Robokalypsu se můžete těšit v kinech, filmového zpracování se ujal slavný Steven Spielberg.

Úryvek z knihy:

"Během třiceti let budeme mít technologické prostředky k vytvoření nadlidské inteligence. Krátce poté lidská éra skončí… Mohly by být události vedeny takovým směrem, abychom přežili?" - VERNON VINGE, 1993

Autor: Schmetti
Děkuji za knihu webu Rajknih.cz.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.