Papírová města - John Green (kniha - recenze)

1. července 2015 v 0:14 | Schmetti |  Knižní recenze & tipy
Občas se stane, že se s někým znáte od mala, ale jste si vzdáleni. Vysníte si tu kdysi dávnou osobu... A pak? BUM. Máte pocit, že vás zklamala, je jiná, než jste si mysleli. Vydáte se na dlouhou cestu, cestu za hledáním...

Stejně jako John Green vyrůstal na Floridě, vyrůstal na tomtéž místě Quentin, hlavní postava románu. Jeho rodiče a rodiče Margo byli přátelé a nastěhovali se do domů vedle sebe, takže malý Quentin a malá Margo byli sousedé a trávili tak spolu spoustu času. Q. svou kamarádku obdivoval, byla tak krásná a odvážná, že někdy připomínala kluka. Ale jen chováním. Až do dospělosti je spojoval jeden silný zážitek, který prožili, když jim bylo devět let. Při obyčejné projížďce na kole našli mrtvého muže. Oba dva je situace zasáhla a jejich malé hlavičky si usmyslely, že přijdou na to, proč ten pán umřel. Tu noc Margo zaklepala na okno Quentinova pokoje a vše se obrátilo vzhůru nohama.

"Odložil jsem knihu, lehl jsem si na bok a díval se z okna, které mezi námi vždycky bylo: nestačí jen ji vidět nebo slyšet. Abych našel Margo Rothovou Spiegelmanovou, musím se stát Margo Rothovou Spiegelmanovou."

Quentin dospěl, chodil na střední školu a měl nejlepší přátelé jménem Ben a Radar, oba byli pro každou špatnost. Avšak nepatřili k oblíbencům dívek, ani jeden z nich jich neměl deset na každém prstu. I když upřímně řečeno, Quentinovi by stačil jeden prst a jedna holka. Ta holka byla Margo. A Margo chodila s úspěšným klukem, po kterém všechny dívky slintaly. Čas mezi dětstvím a dospíváním Quentina a Margo rozdělil natolik, že se sotva pozdravili. Nebyli už přátelé, i když si nikdy neřekli, že spolu skončili. Margo byla příliš pěkná a oblíbená. A byla stále rebelka.

Quentin se ale dočkal. Jednoho dne se stalo přesně to samé, co už zažil a co pro něj hodně znamenalo. Na jeho okno zaklepala Margo. Její obličej černě pomalovaný. Vybrala si Quentina pro svou pomstu. Pomsta za to, že ji (teď už) ex přítel podváděl. A bohužel se vše opakovalo se stejnou melodií, jen s pozměněnými tóny, jako tenkrát v dětství. Po této úžasné noci plné adrenalinu Margo zmizela a nikdo nevěděl kam. Nebylo to poprvé, co utekla. Vždy po sobě zanechávala malé stopy, které nikdo neuměl rozluštit. Její rodiče si nevěděli rady a byli znechuceni jejím chováním, neměli chuť se ji snažit pochopit. Quentin ano. Teď měl Quentin pocit, že Margo zanechala stopy, vodítka, "provázky" pro něj, které ho přivedou přímo k ní.

"A dojdu k názoru, že jestli tam dojedeme včas, ale nenajdeme ji, uděláme přesně tohle; budeme jezdit po Catskills a najdeme si nějaké místo, kde si můžeme jen tak sednout a být spolu, lebedit si v trávě, povídat si, vtipkovat. Možná ta jistota, že je živá, tohle všechno znova umožní - i když nikdy nedostanu přímý důkaz. Umím si skoro představit štěstí bez ní, schopnost nechat ji jít a cítit, že naše kořeny jsou spojené, i když tohle stéblo trávy už nikdy neuvidím."

Stejně jako všechny předchozí Greenovy knihy, které jsem četla (Hvězdy nám nepřály, Hledání Aljašky), byly napsaný typickým stylem pro Greena. Čtivě. Text ubíhal , najednou jste na konci knihy a říkáte si "ještě, ještě"! Papírová města skrývala poznání sebe sama, obsahovala krásné citáty a metafory, jak má John Green ve zvyku. Kniha mi připadala jako detektivní román. Měla jsem takový pocit. Oblíbila jsem si všechny postavy, kromě Margo, která na mě působila sobecky a sebestředně. Papírová města považuji za povedenou knihu, byla jsem napjatá, několikrát jsem se zasmála, ale neupoutala mě třeba jako Hledání Aljašky.

Filmové zpracování Papírových měst přichází do kin už v červenci, což je za dveřmi, a jsem ráda, že jsem stihla knížku přečíst dřív. A i když pro mě Papírová města nejsou TOP, Quentin, Ben a Radar mi chybí. Trailer na film mi způsobil husí kůži a... tak to bude sakra dobré!

Tentokrát je pro mě těžké hodnotit hvězdičkami, proto použiju také procenta.

Hodnocení:
Hvězdičky: 3,5 - 4 (z pěti)