Líbali jsme se - David Levithan (knižní recenze)

19. února 2017 v 7:54 | Schmetti |  Knižní recenze & tipy
(Cooboo)

Napadlo vás někdy, jak se cítí homosexuálové? Jak jim je, když se bojí ukázat světu, k jakému pohlaví tíhnou? Co když vědí, že nebudou pochopeni rodiči a vyhodí je na ulici? A co když jsou rodiče v pohodě, ale přesto je mezi nimi zeď? Co když se ocitne chlapec v dívčím těle? A co když jsou bisexuálové?

Anotace:
David Levithan napsal příběh založený na skutečné události - Harry a Craig, dva sedmnáctiletí kluci, se zúčastnili líbacího maratonu, aby překonali Guinnessův rekord a zároveň upozornili na předsudky panující ve společnosti. Dehydratovaní a nevyspalí se snaží překonat rekord a jejich úsilí se stává ohniskem, kolem kterého se točí příběh dalších dospívajících kluků, již hledají svoji vlastní identitu, lásku, řeší rodinné problémy - a hlavně touží objevit své místo v tomto světě. (Databazeknih)

Na knihu Líbali jsme se mě nalákala kamarádka Lorrainee, říkala mi něco jako: "Tohle si musíš přečíst, je to gay knížka. To se ti bude líbit." A já na to: "Fakt?!" Popravdě, už nevím, co přesně jsem si myslela, ale když mi Lorraine posílala pár ukázek plus nafotila obal knížky, řekla jsem si, že ostatní knihy musí počkat a já se vrhnu na tu teplou, protože sama píšu teplý příběhy :D

Líbali jsme se je kniha o homosexuálech, psaná americkým, velmi úspěšným spisovatelem, Davidem Levithanem. Můžete jej znát jako autora románů Den co den nebo jako spolu autora knížky Dárek z pravé lásky (v knize je 12 povídek). Za zmínku také stojí román Will Grayson, Will Grayson, kterou napsal spolu se slavným Johnem Greenem (ani jednu z nich jsem nečetla). Kniha Líbali jsme, v anglickém znění Two boys kissing, vyšla v roce 2013 a u nás v ČR o dva roky později.

V knížce se setkáme s příběhy několika homosexuálních chlapců, jejichž životy jsou odlišné a zároveň propojené. Všichni řeší to samé - jak bude okolí reagovat na jejich sexuální orientaci. Ať už rodina, přátelé, spolužáci nebo kdokoliv, koho potkají na ulici. Potkáme se s chlapcem, který je uvězněn v holčičím těle (toho jsem si extra oblíbila).

Podíváme se na život kluka, který uteče z domova, nebo na pár chlapců, kteří se rozhodnou udělat rekord v líbání a vše budou sdílet se světem pomocí internetu. Takhle odvážný úkol, stojí hodně úsilí jak psychického, tak fyzického. Proč právě rekord v líbání? Proč je vůbec tohle napadlo? A co na to řeknou ostatní? Setkají se spolu všichni? A kdo na hrdiny dohlíží?

Palec nahoru patří spisovateli za to, že napsal něco s homosexuální tématikou. Myslím, že takových knížek je velmi málo, natož v ČR. Po celém světěg a samozřejmě i u nás, je spousta chlapců a dívek, kteří milují někoho stejného pohlaví. Anebo nerozlišují to, do koho se zamilují. Nezáleží jim na tom, zda jejich srdce hoří láskou k dívce nebo chlapci, protože berou lásku jako lásku (tím myslím bisexuály). Hodně mladých lidí se trápí, bojí se ukázat své pravé já, protože je může společnost zavrhnout nebo na ně koukat skrz prsty. A přesně o těchto straších knížka je.

Ať jste LGBT nebo hetero, pro každého z vás se v knize něco najde. LGBT lidem možná pomůže pochopit sebe samotné. Třeba vám dá odhodlání se otevřít svému okolí. Nebát se. Těm, kteří nejsou gayové, lesbičky, bisexuálové atd., možná knížka otevře oči a ukáže jim, že i tací lidé jsou jen lidé, kteří milují. Možná jim kniha umožní nahlédnou do situací, když jste něčím odlišní než všichni ostatní. A možná je jen utvrdí v tom, jak jsme si všichni rovni a připomenou si své jinak orientované kamarády a budou potěšeni.

Knížka se čte velmi dobře a rychle. Čtení není nikterak náročné. Vždy po pár stranách se setkáme s další postavou a jejím příběhem, přičemž se k těm samým znovu a znovu vracíme. Toto střídání může být pro někoho rušivé, mně osobně to vůbec nevadilo, jen jsem vždy chtěla, aby daný úsek pokračoval dál.

Jako plus a zároveň mínus můžeme brát i délku knížky, má pouze 192 stran, což je na několik příběhu v jedné knize málo.

Co mi vadí je název knížky. Proč se jmenuje Líbali jsme se, když původní název v angličtině zní Two boys kissing (Dva líbající se kluci). Báli název přesně přeložit, protože praští do očí a ihned je jasné, o co se jedná? Kdybych narazila na knížku, která bude mít na obálce Dva líbající se kluci, tak po ní ihned sáhnu. Možná si řekli, že už obálka svědčí o teplosti. Ale sakra, vždyť se člověk musí pořádně zaměřit, aby si mu došlo, že jsou tam dvě klučičí hlavy. Vážně, proč jste to přeložili takhle jinak?

Uvítala bych knížku delší, bylo by fajn, kdyby všechny příběhy hrdinů rozvedly a věnovalo se jim více prostoru. Ale je možné, že právě taková délka byla záměrná.

Celkově knihu hodnotím velmi kladně. Jak jsem již zmiňovala, v mnoha věcech pomůže mládeži, ale i starším. Příběhy pobaví a možná i někoho dojmou. Knížku doporučuju, mám ji v knihovně a někdy si ji znovu ráda přečtu :-)

Četli jste už Líbali jsme se nebo se ji chystáte číst? Slyšeli jste o ní? Znáte nějaké další gay knížky? Jestli ano, dejte mi vědět do komentářů, budu ráda :-)

Hodnocení:
5* z 5